Advaita
se ne ukvarja z nobenim delom z energijami, ampak izključno s
samospoznanjem. Zato je to čista pot
mistika. „Enost
je preprosto ideja, da bog je.“ (TČ)
Advaita
vedanta (nedualnost)
je najvplivnejša izmed šestih vej vedante. Advaita, filozofija in
praksa zavedanja enosti je sistem mišljenja, v katerem se termin
Advaita nanaša na identiteto človeka (atman) in celote (Brahman).
Ko človek spozna, kdo je, se osvobodi in postani jivan mukti – ima
spoznanje, da je vse Brahman (enost). Do tega stanja enosti in
osvoboditve človek pride skozi dolge priprave in trening pod
vodstvom Učitelja, ki je dosegel zavest enosti. O končnem stanju
enosti Tečaj čudežev govori: „Korak naprej, onstran svetega
kraja odpuščanja, in tudi edini, ki ga ne moreš narediti ti, pa te
prenese k nečemu povsem drugačnemu. Tu je izvor luči, in tu ni
ničesar, kar bi zaznaval, odpuščal ali preoblikoval. Tu je samo
spoznano.“ (TČ, 357)
Največji
predstavnik advaite je Šankaračarja.
Advaita nima znanega utemeljitelja, tako kot drugih pet vej vedante.
V njegovem sistemu metafizike obstajajo tri stopnje realnosti. Vsaka
je bolj resnična od prejšnje. Kategorija iluzije je neresnična
samo iz stališča absolutne realnosti. Enako kot Šankaračarja tudi
Tečaj čudežev trdi, da je svet iluzija in da je Brahman, enost,
vse kar zares obstaja: „Nebesa... so samo zavedanje popolne Enosti
in znanje, da ni prav ničesar drugega, ničesar izven te Enosti, in
ničesar drugega v njej.“ (TČ, 350)
Bližje
sodobnosti je bil Vivekananda,
ki je pripeljal advaito na Zahod. Leta 1896 je v Londonu dejal:
„Pogumno
lahko trdim, da obstaja samo ena religija, ki se strinja z modernimi
znanstveniki in gre celo dlje od njih tako v fizičnem kot moralnem
smislu. To je advaita. Zato je modernim znanstvenikom tako domača.
Oni niso več zadovoljni s starimi dualističnimi teorijami, ki ne
zmorejo več zadovoljiti njihove lakote. Človek potrebuje tudi
intelektualno vrsto vere.“
Dejstvo
je da je advaita tudi
praksa in ne ostaja le
na ravni teoretične filozofije. Cilj advaite je osvoboditev in
samopsoznanje, da je človek v bistvu atman. Po Šankaračarji človek
lahko pridobi intelektualno znanje o Brahmanu iz študija svetih
tekstov in kontemplacijo o resnici „Jaz sem“.
Klasična
advaita je sestavljena
iz štirih faz. Tečaj
čudežev pa iz 365 lekcij. Klasika:
- Samanyasa – štiridelna disciplina skozi katero kultiviramo štiri kvalitete:
a)
Viveko ali razločevanje med večnim in minljivim.
b)
Viraga ali odpoved uživanju predmetov tega sveta in drugih svetov.
c)
Šest kvalitet:
Sama
(kontrola uma)
Dama
(kontrola čutil)
Uparati
(prekinitev delovanja čutil)
Titiksa
(toleriranje trpljenja)
Šrada
(zaupanje v Učitelja)
Samadhana
(osredotočanje uma na boga in Učitelja)
d)
Mumukšutva (Odločno prepričanje, da je narava sveta iluzorna in
ničeva in intenzivno hrepenenje po osvoboditvi)
- Sravana. Poslušanje učenja modrecev advaite in študij Brahma suter.
- Manana. Premišljevanje o učenju.
- Dhyana. Meditacija na resnico „Jaz sem“
Po
Šankaračarji in drugih advatistih je možno slediti praktični
advaiti, le skozi vodstvo Učitelja ali guruja. Učitelj je tisti, ki
skozi besede, pa tudi brez njih na učenca prenese znanje, ki ga ta
še ni imel. Učitelj ne daje le namigov. V Indijski tradiconalni
advaiti se preko neprekinjene linije parampara iz Učitelja na učenca
iz ust v ušesa prenaša advaita. Odnos med Učiteljem in učencem je
najsvetejši možni odnos med dvema človekoma. Učitelj mora biti
trdno vsidran v zavesti enosti Brahmana, da bi se lahko reklo, da je
pravi učitelj praktične advaite.
Enost
ali končna realnost Brahmana
Po
Šankaračarji je Brahman eno, celota in edina realnost, ki obstaja.
Vse kar ni Brahman je iluzija. Posamezniki, predmeti, bitja.
O
iluziji govori tudi Tečaj čudežev: „Izstopijo postave in se
premikajo sem in tja, dogajanja se zdijo resnična, vse oblike, ki se
pojavijo, pa iz svoje ljubkosti zlahka preskočijo v grotesko.“
(TČ, 357) in naprej: „Resnica in iluzija nista povezani. Vsaka je
enoten, popoln miselni sistem, vendar brez vsakršne povezave z
drugim.“ ter na koncu o dualnosti: „Če bi bil greh resničen, bi
torej moral biti Bog v vojni s samim seboj. Moral bi biti razcepljen
in razpet med dobro in zlo, deloma duševno zdrav, deloma blazen.“
(TČ, 365) Kako torej začeti potovanje v zavest Enosti: „Da lahko
pogledaš strah pred Bogom, potrebuješ nekaj priprav. Samo duševno
zdravi lahko pogledajo popolno blaznost in norost z usmiljenjem in
sočutjem, ne pa s strahom.“ (TČ, 381)
Brahman
ni opisljiv. Kljub temu ga približno opisujejo kot: neskončen,
vsepovsod navzoč, vsemogočen, breztelesen, transcendenten. Včasih
ga opisujejo z frazo „Neti, neti.“ s čimer se želi povedati da
Brahman ni ne to, ne ono.
Podobno
TČ: „Se še nisi vprašal kakšen je svet v resnici, kakšen bi
bil videti s srečnimi očmi? Svet, ki ga vidiš, ni drugega kot
tvoja sodba o samem sebi. Preprosto ga ni.“ (TČ, 389). Budisti kot
zdravilo za to stanje uma uporabljajo meditacijo sočutja metta
meditacijo, ki se začne s sočutjem do samega sebe.
Brahman
je temelj in vzrok celotne realnosti. Bit – zavest – blaženost.
Šankaračarja pravi da je atman in brahman eno in isto. Indolog
Feuerstein spoznanje advaite opiše kot: „Mnogo-delni univerzum je
v resnici ena sama realnost. Obstaja le eno samo veliko bitje, ki mu
modreci pravijo brahman in v katerem prebivajo nešteta bitja. To
veliko bitje je končna zavest in je bit ali jaz (atman) vseh bitij.“
Vivekenandina Jnana joga je dober uvod v tematiko advaite.
Nisargadata.
Moderni čas.
Eden izmed sodobnih učiteljev advaite je bil Nisargadata Maharaj
Sri
Nisargadatta Maharaj se je rodil kot (April 17, 1897– September 8,
1981) Maruti Shivrampant Kambli. Bil je Indijski duhovni učitelj in
filozof advaite (enosti ali nedualizma). Kot guru je pripadal
Inchgiri veji Navnath Sampradaye.
Njegove
direktne in minimalistične razlage advaite so najboljše po Ramani
Maharšiju. Leta 1973 je izdal bestseller I am That.
Večino življenja
je delal kot trgovec v lastni trgovini, kjer je prodajal bidije.
Leta 1933 ga je
našel njegov učitelj Sri Siddharameshwar Maharaj, vodja
Inchegirijske veje Navnath Sampradaye preko njegovega prijatelja
Yashwantrao Baagkarja. Guru mu je rekel "Nisi to kar misliš da
si." Nisargadata se spominja da mu je njegov guru naročil le
to, da: "Naj se vedno znova vračam k občutku "jaz sem"
in da naj ne posvečam pozornosti ničemer drugem. To morda zveni
malce preveč preprosto, skoraj grobo. Vendar sem to delal, ker MI JE
MOJ GURU TAKO NAROČIL. Na koncu je delovalo."
Ves svoj prosti čas
je preživel v tišini v kateri je preživel kar nekaj let. Poleg
tega je štirikrat na dan pel bhajane (kar je nadaljeval tudi potem,
ko je doživel samospoznanje, ker je to imel za neškodljivo navado).
Po samospoznanju (razsvetljenju) je prevzel ime Nisargadata in postal
vodja Inchegeri veje Navnath Sampradaye, tradicije devetih mojstrov.
Učence je začel
sprejemati šele, ko mu je to naročil njegov Guru. Mnogi njegovi
govori so posneti, kot sledeči:
Po Nisargadati je
namen duhovnosti v tem, da človek spozna kdo je. Veliko je govoril o
direktni poti spoznanja končne realnosti. Ta pot je v tem, da se
človek začne zavedati svoje prave narave skozi mentalno
diskriminacijo. Ta metoda je pogosta pri učiteljih Navnath
Sampradaye. To mentalno razločevanje ali "Ptičjo pot"
(Vihangam margo) je predstavljal tudi njegov sošolec po guruju - Sri
Ranjit Maharaj. Po njej se znanje o samem sebi pridobi tako lahko,
kot ptič leti iz veje na vejo in ne tako počasi kot mravlja, ki
leze na vrh drevesa (Pipilika Marga). Učenec seže direktno po
resnici, ne da bi zapravljal čas z dolgotrajnimi praksami. Predlagal
je uporabo mentalnih sposobnosti, da človek preide od neresničnega
v resnično in da pobegne umovi napačni identifikaciji z egom. To je
on dosegel tako, da je stalno premišljeval o tem kaj mu je rekel
Guru in se zavedal "da on je že to" (Brahman).
Iz te linije
učiteljev izhaja tradicionalni način poučevanja po katerem guru
izbere odlomek iz advaita vedante, ponavadi iz Dasbodha, ki ga je
napisal Sri Samarth Ramdas. Po tem sledi razlaga pomena izbranega
odlomka. Nisargadata pa se ni držal tega principa, saj je podajal
mnoga učenja na neformalnih srečanjih v svojem stanovanju, kjer je
učil tudi zahodne učence, ki niso imeli dostopa do Dasbodha ali
drugih tekstov advaite.
Njegove besede so
prečiščene. Odstranil je vse kulturne in religiozne pasti in
znanje, ki ga podaja je osvobojeno vsega kar ni potrebno.
Dr. Powel je o njem
dejal: "Kot zen mojster davne preteklosti ima Nisargadatin stil
izbruhe, provokacije in globino. Vdre direktno v bistvo in se ne
ukvarja z nepomembnostmi. Njegovi ostri in močni stavki so bili
sposobni sprožiti spremembe zavesti v poslušalcih in bralcih."