Elias
Ashmole (1617-1692) je bil, za razliko od drugih učencev skritih
znanj, zelo metodičen in je pisal podroben dnevnik o svojem
življenju. Tako pove, da je bil rojen 23 maja ob treh zjutraj, saj
mu je tako povedala njegova dobra mati. Gospod William Lilly takratni
vodilni astrolog je kasneje izračunal natančno uro rojstva svojega
prijatelja Ashmoleja. Upošteval je razliko med lokalnimi časi in
določil, da se je le-ta rodil ob 3:25:09. Taka preciznost nakazuje
na temeljitost Ashmolejevega uma.
Ashmole
je bil sin sedlarja in največji arheolog takratne Anglije. Opišimo
njegovo kariero: Postal je advokat, poverjenik davčne uprave in
podpolkovnik. Sir George Wharton in William Lilly sta ga navdušila
za astrologijo. Na dvoru Charlesa II je bil zelo priljubljen. Potem
je postal še: Widsorski grboslovec, poverjenik, nadzornik in glavni
računovodja davčne uprave, poverjenik za Surinam in nadzornik White
officea. Predlagali so ga na mesto kraljevega uradnika za
shranjevanje in interpretiranje heraldičnih in rodovniških zapisov.
Slednje je zavrnil v korist Sir Williama Dugdalea, saj se je bil
poročil z njegovo hčerko po smrti svoje prve žene. Oxfordski
univerzi je 1677 leta predstavil Ashmolejev muzej. Ta je bila prva
javna zbirka starin v kraljestvu. Leta 1679 je v požaru izgubil
zbirko 9000 kovancev, dobro knjižnico in precej dragih starin.
Oxfordska univerza je za zbirko leta 1682 pripravila zgradbo. V njo
je Ahmole spravil svojo osnovno zbirko kovancev, medalj, itd. Po
njegovi smrti je muzej dobil še veliko in bogato zapuščino knjig
in rokopisov.
Iz
njegovega dnevnika izvemo, da se je Ashmole družil z: astrologi,
kabalisti, zaščitniki Rozenkrojcerjev, z gospodi za katere se je
predvidevalo, da pripadajo skrivnemu krogu Francisa Bacona, zgodnjimi
prostozidarji, člani Kraljeve akademije znanosti in skupinami, ki so
to akademijo ustanovile. Ekselenca Ashmole je bil izjemen primer
spajanja in prekrivanja skupin ezoterikov 17. stoletja. Nekaj
izvlečkov nam prikaže obseg in pomen teh poznanstev:
- Zahvalil se je Gospodu, da ima tako usodo, ki mu dovoljuje, da svoj čas posveča študiju.
- Preučeval je rastline in šel na simpling (metoda s katero zeliščar uporabi eno samo rastlino s takim spektrom delovanja kot ga rabi, za razliko od tradicionalnega mešanja rastlin, ta metoda zahteva globje in širše znanje , op.p.) z Dr. Carterjem.
- Šel je na večerjo z astrologi v Painters Hall.
- Spet je šel z astrologi na večerjo.
- Spet je šel z astrologi na kosilo in bil izbran za nadzornika za tekoče leto.
- Gospod William Backhouse prosi Ashmolea naj ga od sedaj naprej kliče oče.
- Gospod William Backhouse reče Ashmoleu, da mora postati njegov sin saj mu je povedal toliko skrivnosti.
- Astrologi zopet večerjajo v isti gostilni.
- Vaughan konča naslovnico Ashmolove velike kompilacije alkemije Theatrum Chemicum Britannicum. (Vaughan je delal na Eliasovem domu pri Dominikancih)
- Gospa Lilly mu je dala nekaj astroloških rokopisov.
- Začel je študirati Hebrejščino pri rabinu Solomonu Franku. Naslednji dan je imel hud glavobol.
- »Oče« Backhouse je bolan obležal na ulici Fleet. Iz strahu, da si ne bo opomogel Ashmoleu preda zapuščino »v zlogih, resnično snov Kamna modrosti«.
- Potoval je z gospodom Dugdaleom.
- Svoje tri knjige predstavil kralju.
- Na Gresham kolidžu je bil sprejet v kraljevo akademijo znanosti.
- Podeljena mu je bila pravica da ima svoj grb.
- Postane doktor fizike na Oxfordu.
- Kralju predstavi svojo veliko knjigo o shranjevanju in interpretiranju heraldičnih in rodovniških zapisov – Order of the Garter.
- Prejme originalne zapise in knjige dr. Deeja.
- Od danskega kralja prejme zlato verigo in medaljo.
Ashmole
ni veliko zaupal svojemu dnevniku. Vendar pa navedek, da je od
»očeta« Backhousea prejel »resnično snov Kamna modrosti«,
navaja na to da je ta skrivni alkemist imenoval Ashmolea za svojega
filozofskega dediča, kar je v skladu z pravili alkemističnih in
Rozenkrojcarskih šol. Te okoliščine so privedle do knjige
anonimusa, katerega je plačal Ashmole. S pomočjo taistih okoliščin
lahko tudi določimo avtorja te knjige.
Ashmole
je pet let po objavi prvega dela Theatrum
Chemicum Britannicum dal
v javnost knjigo anonimnega adepta z naslovom Pot
k razsvetljenju.
V predgovoru je resnični avtor opisan kot anglež, eden izmed
anonimnih. Knjiga je pravi otrok svojega skrivnega avtorja in se
razodeva kot »dovolj legitimno, pa čeprav je nje oče še
nepoznan«. Bojda naj bi bili trije koščki Filozofovega kamna
skriti v originalnem rokopisu med dvema listoma. Ashmole je trdil, da
ima originalne rokopise in da je v obtoku napačna verzija z naslovom
Modrečeva
krona
ali Rozenkrojcerska
fizika.
Pot
k razsvetljenju je zanimiv izdelek, ki nakazuje na izdatno izobrazbo
in poznavanje skrivnih avtorjev. Zanimiva referenca o adeptih se
pojavi na 17. strani: » Obstaja narod modrecev, ki živi na zemlji,
ki je veliko bolj blagoslovljena kot vaša. Kot oni prebivajo pod
zemljo in vi nad zemljo, tako ti Ljudje naseljujejo rob nebes. Vsak
dan vidijo in izdelujejo mnoge čudovite reči, katere niste nikoli
videli niti izdelali, ker niste nikoli plezali tako visoko, da bi
prišli mednje.« Anonimni mojster nadalje govori o diskretnosti in
skrivnosti tistih, ki so razumeli resnično skrivnost Filozofovega
kamna:«Najprej se skrijejo v nizkih Krajih, kamor ne stopi človeška
noga. Do konca so lahko prosti moči Princev in oči sprevrženega
sveta. Svoje knjige so napisali zelo oprezno in jih zavarovali
(prekrili s temnimi, mračnimi sencami, zvitim pretvarjanjem in
ugankami, potegnjenimi iz sredine globokega Znanja in Učenja) tako
dobro, da lahko samo modri in dobri pristopijo ali se približajo
Snovi.«
Ashmolejevo
dejavnost v društvu astrologov in slavnosti društva navajajo
različni viri. Večina avtoritet je takšna zborovanja opredelila
kot konvencije lahkovernežev. Obstajajo pa dokazi iz katerih lahko
sklepamo, da so se astronomi ukvarjali z resnejšimi stvarmi kot so
kometi s širokim repom. Christopher Frederick Nicolai povzema cilj
in namen društva astrologov takole:«Cilj društva je zgraditi
Salomonov tempelj, Novo Atlantido – dobesedno, vendar naj bi bila
organizacija sama skrivna tako kot otok Bensalem. Člani naj bi
študirali Naravo, vendar bi nauk o principh Narave ostal v društvu
v ezoterični obliki. Ti filozofi so svojo idejo podali v povsem
alegorični obliki. Na prvem mestu so bili starodavni Hermesovi
stebri, s pomočjo katerih se je Iamblikus pretvarjal, da je
razsvetlil vse dvome Porfirija. Potem si se po nekaj stopnicah
povzpel na tla z vzorcem šahovnice, ki so bila razdeljena na štiri
področja – prikaz štirih velikih znanosti. Zatem sledijo simboli
dela šestih dni, ki izražajo cilj društva in ki so enaki tistim,
ki so vgravirani na mojem kamnu.«
Mackey
je bil istega mnenja:«Najbolj direktna posledica Baconove bajke je
bila ustanovitev Društva astrologov. Ashmole je bil vodilni član
društva.« Ta masonski zgodovinar dodaja, da so se astrologi zbirali
v Masons hall, ker so bili mnogi člani društva tudi člani
masonerije. To je morebiti naključje, vendar nam pojasnuje
zamegleno obdobje masonske zgodovine.
Naslovnica
Lord Baconove knjige »Napredovanje učenja« (izdaja iz leta 1640)
vsebuje mnogo simbolov, ki zanimajo masone. Vsakega izmed dveh
stebrov v obliki
piramid
podpirajo tri krogle. Na opazovalčevi levi je stolp znanosti, ki je
povezan z Oxfordsko univerzo. Nad njim je sonce in nad soncem je
sfera posvetnega ali vidnega življenja. Na desni je stolp
filozofije, ki je povezan z Univerzo v Cambridgeu. Nad njim je luna,
nad katero je intelektualni ali nevidni svet. Oba stolpa podpirajo
knjige Lorda Bacona. Intelektualni stolp je osenčen, kar cika na
skrite teme ali pa teme, ki jih človeštvo trenutno še ne more
dojeti. Vrhnji sferi sta združeni z rokovanjem dveh rok. Ta simbol
je dobro poznan vsem raziskovalcem masonske simbolike. Med stolpoma
je zavesa na kateri je izpisan naslov knjige z imenom in titulami
avtorja. Spodaj stolpa okvirjata Baconovo simbolično ladjo, ki plove
po velikem morju učenja. V delu Novum Organum se stolpi zopet
pojavijo, vendar so tokrat že bolj konzervativni in zelo podobni
tistim, ki se pojavljajo v ritualih lože.
V
Ashmolejevem dnevniku so odkriti opisi o masoneriji, ki vključujejo
datume, ko se je on sam srečal z brati:
- Ob 16.30 je bil Ashmole v Warringtonu v pokrajini Lancashire sprejet med masone.
- Dobil je vabilo naj pride na delo v loži, ki bo naslednji dan v Masons
hall v Londonu.
11.3.
1682 Od doma je odšel okoli poldneva in bil sprejet v
»Masonsko bratstvo« s strani viteza Sir Williama Wilsona. Omenjenih
je še pet drugih bratov. Ashmole pravi: »Bil sem starejši med
njimi (saj je bilo 35 let od kar sem bil sprejet v članstvo).«
Večerjali so v gostilni Pol lune v Cheapsideu. Razkošno večerjo so
plačali novo sprejeti masoni.
Robert
Freke Gould citira iz pisma, ki ga je prejel od Alberta Pikea:« Ne
morem si predstavljati razloga, zaradi katerega bi se Ashmole,
Mainwaring in ostali gospodje združili z ložo masonov (zidarjev) -
delavcev. Ker alkemisti, rozenkrojcarji in hermetiki niso imeli
svojega društva v Angliji in na Škotskem in so se hoteli nesumljivo
srečevati so vstopili v lože. To bi bil po mojem edini možen
razlog. Prepričan sem, da so možje, ki so nasledili njihovo
doktrino tisti, ki so njihove simbole prinesli v masonerijo.
Hermetični pomen simbolov pa so ohranili zase. Menim, da se lahko
tem možem zahvalimo za stopnjo mojstra. Nadomestna beseda pomeni
»kreativna energija od Očeta« - Demiurgos. Hiram je po mojem
postal heroj zato, ker je njegovo ime podobno Hermesu, »Mojstru
lože«, božja beseda (egipčanski Toth) pa Merkurju alkemistov. »
Dolgo
časa se je smatrala iniciacija Eliasa Ashmola za pomemben masonski
»landmark« (težko prevedljivo, lahko – smerokaz, lahko pa tudi
temelj v drugem kontekstu op.p.). Ashmola se pogosto omenja kot
prvega gospoda, ki se ni ukvarjal z zidarskimi umetnostmi in je bil
sprejet v Rokodelstvo. Ker on ne omenja treh stopenj modre lože,
sklepamo, da takrat še niso obstajale. Ashmolove zgodovinarske
sposobnosti dokazuje njegovo obsežno delo o shranjevanju in
interpretiranju heraldičnih in rodovniških zapisov – Order of the
Garter. Dokazano je, da je Ashmole razmišljal o enako obsežnem delu
o antični masoneriji. Na žalost ni prišel dalj od namena. Zapustil
pa nam je namige, da je obstajala upoštevanja vredna zgodovina, ki
bi se jo dalo kompilirati. Ne vemo v kakšni meri so se ti zapisi
nanašali na operativno (rokodelsko - guild) masonerijo. Obstajala je
tradicija, po kateri so graditelji, od časov sv. Albana (4.
st.n.š.), s strani kralja prejeli listine in druge nenavadne
štampiljke, ki govore o kraljevi naklonjenosti. Vendar masonom ni
šlo vse kot po maslu. Parlament jih je namreč v času vladavine
kralja Henrika V. (1421-1471) prepovedal s parlamentarnim odlokom. Še
pred razveljavitvijo tega odloka pa so kralj in več njegovih
najpomembnejših dvorjanov vstopili v Bratstvo. Ker kralj in njegovi
odličniki niso bili operativni zidarji, je to dokaz, da so bile
nekatere osebe »sprejete« pred Ashmoleom.
John
Locke (filozof) je leta 1753 objavil kopijo angleškega dokumenta za
katerega se smatra, da ga je napisal kralj Henrik VI. Ta dokument se
neposredno nanaša na masonerijo in vsebuje zelo zanimiv delček:
Vprašanje:
Kje se je začela masonerija?
Odgovor:
Začela se je s prvimi ljudmi vzhoda, ki so obstajali pred prvimi
ljudmi zahoda. Na poti na zahod je masonerija prinesla vse ugodnosti
nevednim divjakom, ki se niso zavedali teh reči.
Ashmole
se je družil z astrologi, alkemisti in masoni. Bil je zelo spoštovan
– to lahko sklepamo po velikem številu knjig in spisov, ki so bili
posvečeni prav njemu. Ashmole je 1650 leta objavil Fasciculus
Chemicus avtorja Dr. Arthurja Deeja, sina učenega Johna Deeja
starejšega. Ta razprava je bila v kombinaciji s podobno razpravo
neznanega avtorja. V masonski zmešnjavi tega časa se je povezala
skupina mož, ki se jih javnost spominja le kot prodajalcev
horoskopov in almanahov, zato ,da bi uresničili ali vsaj ohranili
pred pozabo Baconov sen o Filozofskem imperiju.
Obstaja
več virov ki trdijo, da je alkemiste in astrologe nenadoma zelo
začelo zanimati prostozidarstvo. Lože so bile polne intelektualcev.
Že leta 1646 je potekalo srečanje masonov brez enega samega
operativnega masona.
Bila
je storjena napaka z omalovaževanjem dotoka rozenkrojcerskih
apologetov (???) in filozofov hermetizma. V 15. st. je živel Thomas
Norton, ki je namigoval na prostozidarje v svoji Obredni
knjigi alkimije. Robert
Fludd je uporabil jezik, ki namiguje na njegovo poznavanje s cehom.
Domneva se da je ustanovil društvo, ki je bilo razdeljeno po
stopnjah in imelo določene rituale. Londonski masoni so hranili
kopijo napotil, ki jim jih je za preučevanje prinesel Fludd. Prav
tako je bil z masoni povezan alkemist Thomas Vaughan.
Zgornja
slika iz Occulta Philosophia (izdaja iz 1613) pripada seriji gravur,
ki so jih pripravili kot ilustracije za kemijske skrivnosti Basila
Valentinea. Simbol predstavlja materio primo, ali prvo materijo
Kamna. Dvoglava človeška postava nosi tablico na kateri piše Rebis
(rebus – neka vrsta slikovne uganke) in v eni roki drži šestilo
ter v drugi kotomer.
General
Pike opisuje to alegorično predstavitev in pravi da šestilo »kot
simbol Nebes, predstavlja duhovni, intelektualni in moralni del te
dvojne narave človeštva. Kotomer pa kot simbol Zemlje predstavlja
materialni, čutni in bolj temeljni del.« Postavitev predmetov
nakazuje da šestilo nadomešča sonce, kotomer pa luno. Združitev
teh dveh orodij na tri načine, na treh stopnjah modre lože
predstavlja hermetično poroko sonca in lune. Simboli in alegorije
Hermetičnih društev so moralno in duhovno obogatili angleško
masonerijo 17. stoletja. Hkrati so pripravili pot za pojav nove
masonerije v naslednjem stoletju skozi literarne dejavnosti
večkratnega doktorja Andersona in Desaguliersa.
John
Aubrey, starinoslovec in član Kraljeve družbe je napisal svoje
memoare o obdobju 1656-1691. Objavljeni pa so bili šele 1847 z
naslovom Naravna
zgodovina Wiltshirea. Aubrey
namiguje na veliko konvencijo sprejetih masonov, ki naj bi bila
18.5.1691 v cerkvi Sv. Pavla. Med masone naj bi bil sprejet sloviti
arhitekt Sir Christopher Wren. Možno je, da je bil Wren sprejet v
bratovščino, kljub dvomom masonskega zgodovinarja Roberta Frekeja
Goulda.
Dr
Richard Rawlinkson si je sposodil navedke o masoneriji iz Aubreyevega
rokopisa. Uporabil jih je za oris življenjepisa v svoji izdaji
Ashmolevih Starin
Berkshirea.
Sprejeti masoni in prostozidarji se po Rawlinsonu »prepoznajo širom
sveta po določenih signali in geslih, ki so znana samo njim.
Sprejmejo jih različne lože v različnih deželah. Ko katera izmed
lož zaspi jo mora bratstvo obuditi. Način kako so sprejeti v
bratstvo je zelo formalen in svečan. Prisega skrivnosti
(molčečnosti?) ima boljšo usodo (ima težo?) kot katerakoli druga
prisega. Na prisego so gledali religiozno. Svet ni mogel ne na račun
zmote, presenečenja ali neumnostjo članov prodreti v Skrivnost ali
karkoli odkriti.«