torek, 11. september 2012

Cagliostro, mag in prostozidar

Že stoletje in pol buri duhove človek, ki se je ponosno oklical za grofa Cagliostra, Velikega Kopta Egipčanskega masonskega rituala. Tiste, ki so ga obrekovali niso nikoli zanimala dejstva, popularni dogodki pa imajo bolj malo vrednosti – za kogarkoli. Razkošen princ je bil heroj francoskega naroda v času, ko je to da je bil priljubljen Cagliostru prineslo le mržnjo države in Cerkve. Če spomin na Cagliostra ni ttrpel kljub propagandi inkvizicije, potem se je lepo ohranil tudi skozi literarna junaka Thomasa Carlyla in Alexandra Dumasa.

Cagliostrovo življenje je izdala Apostolska zbornica. Ta plemenita inštitucija, katero so veselo navdihovale govorice iz časnika le Courrier de'l Europe, se je odločila, da je bil Cagliostro katerega portret so imele vplivne gospoe na svojih pahljačah, v resnici sicilijanski zločinec Giuseppe Balsamo, katerega so med drugim iskali zaradi sodelovanja pri načrtovanju atentata. Ta plemenita inštitucija, katero so veselo navdihovale govorice iz časnika le Courrier de'l Europe, se je odločila, da je bil Cagliostro katerega portret so imele vplivne gospoe na svojih pahljačah, v resnici sicilijanski zločinec Giuseppe Balsamo, katerega so med drugim iskali zaradi sodelovanja pri načrtovanju atentata. Ta plemenita inštitucija, katero so veselo navdihovale govorice iz časnika le Courrier de'l Europe, se je odločila, da je bil Cagliostro katerega portret so imele vplivne gospoe na svojih pahljačah, v resnici sicilijanski zločinec Giuseppe Balsamo, katerega so med drugim iskali zaradi sodelovanja pri načrtovanju atentata. Ta plemenita inštitucija, katero so veselo navdihovale govorice iz časnika le Courrier de'l Europe, se je odločila, da je bil Cagliostro katerega portret so imele vplivne gospoe na svojih pahljačah, v resnici sicilijanski zločinec Giuseppe Balsamo, katerega so med drugim iskali zaradi sodelovanja pri načrtovanju atentata. Ta plemenita inštitucija, katero so veselo navdihovale govorice iz časnika le Courrier de'l Europe, se je odločila, da je bil Cagliostro katerega portret so imele vplivne gospoe na svojih pahljačah, v resnici sicilijanski zločinec Giuseppe Balsamo, katerega so iskali zaradi sodelovanja pri načrtovanju atentata. Ljudje so nestanovitni in uživajo v opravljanju. Prav tako nočejo domnevati da je nekaj dobro, če to lahko vidijo kot slabo – zato so vzeli legendo o Balsamu za svojo in ji verjeli. 20. stoletje je našlo nov izgovor za domnevanje, da je bil Cagliostro prevarant. Sklepanje ljudi je na moč preprosto in empirično. Grof je trdil da ima nadnaravne ali vsaj nadčutne moči in sposobnosti. To je opravičilo njegovo obsodbo brez kakršnekoli raziskave.

Trowbridge pa je bil eden redkih, ki se je postavil na stran, ki v tem sporu ni bila ravno priljubljena. V svojem delu Cagliostro the splendor of misery of a master of magic je po navdihu dramatično povzel celotno situacijo: »Potem ko so ga močno zlorabili do te mere da Cagliostra ni bilo moč prepoznati, so ga predsodki, krušni otroci obrekovanja linčali. Cagliostrov značaj je več kot sto let visel na vislicah sramote na katere so biriči tradicije vrezali prekletstvo, ki bo doletelo kogarkoli, ki ga bo skušal sneti z vislic. Njegova usoda je bila njegova slava. Zgodovina se ga ne spominja po tem kar je naredil, ampak po tem kar so njemu naredili.«

Trowbridge bistro opozarja, da nihče, ki je srečal Balsama le tega nikoli ni videl, prepoznal ali videl kot Cagliostra. Balsama je iskala tako Londonska kot Sicilijska policija. Žandermarija in vsi tajni agenti, ki so iskali tiče podobne Balsamu pa so po zelo dolgem času posumili, da je bil genialni, javno zelo znan, in po mnenju njegovih sovražnikih – ravzpit Cagliostro v resnici podlež Balsamo. Vsi njegovi sovražniki so delali noč in dan da ga bi uničili – čudno da ga niso bolj učinkovito in hitreje očrnili. Povejmo pa tudi, da se nikoli ni pojavil nihče iz grofove preteklosti, ki bi ga očrnil.

Težko bi bilo spraviti nivo mentalnega razvoja obeh mož na enako raven. Ko so Balsama nazadnje pregledali so zapisali, da je tipičen neizobražen in grob lopov. Ni bilo nobenih zanmenj, ki bi kazala na to, da bo postal izobražen ali celo izvedenec v določenih znanostih in umetnostih. Tudi če bi Balsamo hotel postati bolj omikan, bi potrboval dolga leta. Težko bi dobil tako dobro izobrazbo, ne da bi si nekdo nekje o tem nekaj zapomnil in bi o tem poročal prestrašenim oblastem. Če bi bil Cagliostro zares Balsamo in če bi ostal skrit ga ne bi prepoznali – vendar ne po tem, ko je grofova slika postala del vsake hiše in so njegovo sliko na papirju, v bronu, kamnu ali marmorju imeli v vsakem mestu.

Cagliostra je Inkvizicijsko sodišče obtožilo kršenja določb o prepovedi heretikov, dogmatikov, heresiarhov in zagovornikov magije in praznoverja. Spoznali so ge za krivega in ga obtožili po določbah, ki so prepovedovale podporo ali ustanavljanje družb in tajnih sestankov masonov. Hkrati so ga obtožili tudi po odločbah vlade, ki je kaznovala vse ljudi, ki so že bili obsojeni tega zločina v Rimu ali kjerkoli drugje pod jurisdikcijo Vatikana. Bil je obsojen.

Inkvozicijsko sodišče je zelo težko izreklo sodbo, za katero je bilo prepričano da bo povzročila poplavo nasprotovanja v Protestantskih deželah in v močnih masonskih bratovščinah, če bi lahko utemeljila primer na manj kontroverznih dokazih. Če je bil Cagliostro Giuseppe Balsamo – zakaj mu niso sodili za Balsamove zločine, za katere so obstajale obtožnice? Zato da bi človeka obsodili na dosmrtno ječo, ker je ustanovil masonsko ložo znotraj meja papeške države, bi težko rekli da je bilo popularno v atmosferi na predvečer francoske revolucije. Če bi bil grof res zlikovec z kartoteko popolno zločinov in prevar, bi ga ti resnejši prekrški uničili njegov ugled. Njegovo ezoterično zanje ne bi vplivalo na določanje kazni.

Even de Morande, vohun, izsiljevalec, novinar brez principov in urednik Le Courrier de l'Europe je priznal, da je Cagliostro postal mason v Londonu 12.4.1777. Grof se je predstavil kot polkovnik 3. Brandenburškega regimenta. Trowbridge pravi, da je imel Markiz Chateaugironski nekaj časa v svoji zbirki avtogramov Cagliostrov masonski certifikat. Cagliostrova matična Loža Esperance je bila povezana z Ložo doslednega izpolnjevanja dolžnosti. Trowbridge je našel dokaze, da so Cagliostra sprejeli v Ložo doslednega izpolnjevanja dolžnosti v Haggu. Predvideva se, da je dosegel naslednje stopnje v Nemčiji.

De Morande je skušal zmanjšati Cagliostrov masonski ugled s tem da je izjavil da so bili člani Loge d'Esperance povečini nepomembni rokodelci iz Soha. Grof mu je takoj odgovoril, da so ga potrdili kot Brata dobrih in častnih mož in da se ni spomnil, da bi preveril njihovo premoženje in socialni položaj. Če potegnemo črto – dokazano je da je bil Cagliostro primerno in pravilno posvečen v masona.
(Pri pisanju tega odstavka se zehvaljujem Henryju Ridgleyu za njegovo raziskavo ki temelji na Cagliostro in Eastern Europe, ki jo je napisal B. Ivanoff in je bila objavljena v Transactions of Quatuor Coronati Lodge.)

Ustanovitev Egipčanskega rituala masonerije je zavita v tenčico skrivnosti. Masonski zgodovinarji so izvedli več raziskav ki so vodile do različnih zaključkov. Ena skupina je prepričana da je Cagliostrov ritual izpeljanka iz kabalistične masonerije, ki jo je leta 1754 vpeljal mistični filozof Martines de Pasqually. Morda je bil Pasqually Portugalski žid. Kakorkoli že, na njegove raziskave masonerije je močno vplivala ezoterična tradicija židov. Iniciati njegovega ritusa so se imenovali Coheni – kar je hebrejska besedda za svečenika. Pasqualy je v svojo ložo leta 1768 pritegnil krog vplivnih učenjakov. Kasneje je nasledil posest v karibskem otočju in umrl v Port-au-Princeu. Inkvizicija je trdila, da je Cagliostro med svojim bivanjem v Londonu od Georga Costona dobil rokopis, ki ga je razširli in obogatil s svojimi raziskavami. Če je to res je bil Coston rezultat Pasquallyjevega razmišljanja, saj je ta kabalist imel mnoge privržence in občudovalce v Angliji.

Če hočemo biti pošteni do Cagliostra, potem moramo upoštevati njegovo izjavo o tem od kod prihaja in kakšna je njegova usoda. To zgodbo mnogi zavračajo kot fikcijo, vendar ni bila nikoli ovržena.

Grof je trdil da je bil vpeljan v ezoterične umetnosti s strani arabskih mojstrov. Njegovi starši so bili kristijani iz ugledne družine, ki so umrli ko je bil njun sijajen sin star komaj 3 mesece in so varstvo svojega sina zaupali velikemu muftiiju. Cagliostro nikoli ni izvedel, kako je bilo ime njegovemu očetu. Učil ga je najboljši učitelj, ki je bil Mojster skrivnih umetnosti – Althotas. Ta ga je pri 12ih letih odpeljal v Meko in ga predstavil velikemu šarifu. Cagliostra so takrat klicali Acharat, saj so ga pod tem imenom poznali že v Medini. Za 3 leta je ostal v Meki, nato pa je odšel v Egipt, kjer je raziskoval piramide. Potem je prebil še 3 leta v aziji in afriki nakar je odšel na Rodos, kjer ga je gostil Emmanuelle Pinto, veliki mojster Malteških vitezov. Pinto je uporabljal tiranske metode. Veliki mojster je postal 1741 in je bil znan po tem, da je nasprotoval vtikanju papeža v njegove zadeve. Cagliostro mu je pomagal pri njegovih alkemijskih in medicinskih raziskavah.

Na Malti je umrl Althotas. Tu je Acharat prvič oblekel evropejska oblačila in si nadel ime grof Cagliostro. Po Eliphasu Leviju ime Althotas vsebuje besedo Thot (Thoth) – egipčanski bog modrosti in končnico al, ki pomeni Bog ali božanski. To nakazuje da je bil pravi učitelj nenavadnega grofa božanski um. Althotas je lahko tudi ime, ki se ga da iniciiranemu v Misterije po posvetitvi. Nekje je namig, da je bil Althotas Kolmer ki je o magiji učil Weishaupta – ustanovitelja Bavarskih iluminatov. Alexander Wilder pa je opazil, da je beseda Cagliostro sestavljena iz besede Kalos – lep in Aster – zvezda ali sonce.

Zanimive so povezave Cagliostra z Iluminati in vitezi Templarji. Poročilo inkvizicije priča o tem, da je bil Cagliostro posvečen v Iluminate v podzemni jami v bližini Frankfurta na Mainu. Nekateri avtorji so domnevali da so Cagliostra z denarjem zalagali Iluminati ali pa Templarji, saj je imel denarja vedno v izobilju. Kakor razlagata Weishaupt in Knigge so bili Iluministični rituali precej močno egipčansko obarvani. Vendar pa obstajajo dokazi, da je Cagliostro že dobro razvil svoj projekt še predno je stopil v stik z Bavarsko skupino.

Nekateri zgodovinarji trdijo, da je Egipčansko masonerijo v Evropo prinesel trgovec iz Jutlanda, ki je pripotoval iz Egipta in obiskal tudi Malto – kjer bi lahko srečal Cagliostra. Doktrine Jutlandskega trgovca so temeljile ne učenju iz Manesa. Med tem ko je vpeljeval svoj lasten ritual je grof pokazal tudi izjemno znanje o nazadnjaških doktrinah Emanuela Swedenborga. Cagliostro je trdil, da je takrat, ko je uporabljal ime grof Sutkowski v bistvu poslanec Swedenborške skrivne bratovščine, ki je obstajala v Avignonu.

Cagliostro je pred skupino Francoskih intelektualcev (med njimi je bil tudi grof de Gebelin) dokazal, daje izjemen egiptolog. Njegov Egipčanski ritus pa ne vsebuje kakšnega temeljitega razkrivanja religije ali filozofije antičnega Egipta. Čudi nas da je tako malo znanega o Cagliostrovem ezoteričnem učenju. Njegova predavanja naprednim članom ritusa verjetno niso bila vključena v preživele rokopise. Egipčanski ritual masonerije pa je kljub temu edini ritual tega obdobja, ki vsebuje transcendentalne eksperimente in formule.

V moji zbirki se nahaja tudi rokopis iz tistega časa, ki je iz matične Lože velike egipčanske masonerije, ki jo je ustanovil veliki cophte. Pismo je naslovljeno na dragega brata Robelina, člana Kraljeve lože Sv. Janeza škotskega, od prijatelja Narave in človeštva. Rituali Egipčanske masonerije in njena ženska masonerija sta bili skorajda identični. Način kako je bila postavljena loža, simboli, ceremonije, nadzorniki in predavanja, ki so jih povedali novim posvečencemso bili le malo spremenjeni za stopnje za ženske. Enkratna značilnost Cagliostrovega sistema, ki jo najdemo v zaključnih listih rokopisa ni bila nikoli preučena čeprav so se na njo sklicevali mnogi avtorji.
Cagliostrov simbolični pečat



Po rokopisu večni Bog ve da človek ne more doseči pravega gospostva nad samim seboj in naravo brez 1. znanja o moralni in fizični popolnosti in 2. vstopa v resnično svetišče Narave ter 3. posedovanja skrivne doktrine Reda. Ta doktrina podeljuje fizično nesmrtnost in popolnost moralne narave. Z podaljšanjem telesnega obstoja, iniciat doseže modrost in inteligenco in znanje vseh jezikov ter dragoceno srečo – postane posrednik med Bogom in ljudmi.

Iniciat je dosegel to da je sedaj eno z nebom in zemljo. Lahko nadzira nevidne duhove univerzuma in izpolni dela Misterijev, kakor so razkriti skozi učenja velikega Cophteja. Temu sledi opis alkemične regeneracije človeškega telesa. Telo se regenerira v 40 dneh z uporabo manjše količine zdravila, ki ga ima Veliki Cophte. Uporaba tega zdravila v kombinaciji z skrbno razdelanim urnikom prehranjevanja in spanja človeka pripelje do popolnega očiščenja in obnove telesa (tudi las, zob in nohtov). Na 40 dan je človek pripravljen da gre nazaj v svet učit resnico, da premaga zlo in da priča o slavi večnega Boga. To skrivnostno obnavljanje življenja lahko ponovimo vsakih 5 let. Tako lahko iniciat ostane v umrljivem telesu dokler Bog tako hoče.

Dejanski rituali Egipčanskega ritusa niso bili niti približno tako fantastični kot to opisujeta Figuier in Luchet. Možno je da je nekaj blišča Francoskega dvora vstopilo v svetišča Egipčanskega ritusa. Vendar se je to lahko zgodilo le v nekaterih ložah, v katerih so bili dvorjani in njihove gospe.

Egipčanski ritus je razen določenih filozofskih in simboličnih posebnosti bil enako nenavaden kot regularna masonerija. Če nepristransko ocenimo Cagliostrovo življenje pridemo do zaključka da je bil Cagliostro kljub absurdnim poročilom o njem samem v bistvu 1. človekoljub, 2. junak zatiranih množic, 3. praktični idealist, in 4. učitelj zelo etične, konstruktivne in moralne filozofije. Ostalo je le rekla-kazala.

Nove dokaze o njegovem visokem duhovnem razvoju in prispevku masoneriji najdemo v knjigi Masonic magician.